NATUURLIJK LEREN

Kinderen leren het best in een omgeving die hen stimuleert en inspireert, waarbij hun natuurlijke nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie de leidraad vormen. In ons leerdorp spelen beleving en verwondering een centrale rol, waarbinnen verschillende leerzones voor een rijkere leeromgeving zorgen.

Leerzones

Door gebruik te maken van leerzones halen wij buiten naar binnen en brengen leren naar buiten. Dit omvat zowel de fysieke ruimte van onze school als de omgeving daarbuiten, zoals natuurgebieden, musea en lokale gemeenschappen.

• Onze rijke buitenomgeving met een groot grasveld, een bos, een moestuin, een
zaaiweide, … zijn ideaal om op expeditie te gaan. Dit verhoogt de betrokkenheid
tijdens hun leerproces.

• Buitenlessen- moestuinproject- seizoensgebonden activiteiten, … dragen allemaal bij tot leerervaringen die aansluiten bij interesses en het dagelijks leven.

Hands-on activiteiten

Natuuronderzoek: Kinderen gaan buiten op het terrein de natuur
verkennen, zoals het bestuderen van planten, dieren en het milieu in het
schoolbos.

• Kunst- en knutselprojecten: Kinderen maken kunst of handwerk waarbij ze
verschillende materialen en technieken gebruiken.

• Koken: Kinderen bereiden eenvoudige gerechten om meer te leren over
voeding en chemische processen.

• Bouwprojecten: Met blokken, LEGO, of andere materialen structuren
bouwen die ook elementen van wiskunde kunnen omvatten.
Deze activiteiten stimuleren niet alleen de intellectuele ontwikkeling, maar ook motorische vaardigheden, samenwerking en zelfvertrouwen.