TOEKOMSTBEELD

Wat maakt ons leren rijker? Onze leerzones. 

Door gebruik te maken van leerzones halen wij buiten naar binnen en brengen leren naar buiten. Dit omvat zowel de fysieke ruimte van onze school als de omgeving daarbuiten.

Het plaatsen van een ruime luifelconstructie, geïntegreerd in een nieuw landschapsontwerp. Door een aantal bijkomende onthardings- en vergroeningsinterventies krijgen we een coherent geheel, waar er met een organische belijning kan gewerkt worden. De rechthoekige verharding van de parking kan dus omgetoverd worden tot een organische ruimte waar er door middel van te werken met kleine heuveltjes een mooi kader kan gemaakt worden rond de nieuwe luifel. Hierdoor laat de luifel meerdere settings toe, zo is er onder de luifel plaats voor een buitenklas waar er met 1 klas gezeten kan worden, langs de bovenzijde is de luifel volledig open zodat er op de resterende verharding met behulp van banken of stoelen een grotere setting kan gemaakt worden met als centrale focus het grote gekleurd vak dat half onder de luifel zit. Onder de luifel voorzien we ook een grote schappenkast waar er lesmateriaal kan opgeborgen worden.

Het water van de luifel wordt opgevangen in een regenput. Eens de regenput vol zit stort deze over in een kleine wadi, waar het water kan infiltreren. De regenput zelf is een tof element dat op termijn ook geactiveerd kan worden voor de bewatering van een moestuin of als aanvulling op het weerstation (meten van waterpeil na regenval). De ontharde vakken worden ingezaaid met hooiland en komen op een extensiever beheerregime.

Freinet Fiora – Hét leerdorp in de stad